Paspoort en visum

Reisdocumenten

In dit artikel vindt u nuttige informatie over reisdocumenten die u nodig heeft als u in het buitenland op vakantie gaat. Voor een aantal landen heeft u, buiten Europa, naast een paspoort ook een visum nodig. In het ene land moet je dat voor vertrek geregeld hebben en in andere landen kun je het bij aankomst op het vliegveld regelen. Als u reist en verblijft in het buitenland heeft u officiële reisdocumenten nodig: om de grens over te gaan, maar ook om u te kunnen legitimeren. Als u reist binnen een aantal landen van de Europese Unie waar de personencontrole aan de binnengrenzen is opgeheven in het kader van het zogenaamde Verdrag van Schengen. Deze 26 landen zijn: België, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Italië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, IJsland, Zweden en Zwitserland.. Voorts moet u zich kunnen identificeren als u geld opneemt of als u zich inschrijft in een hotel. In een groot aantal Europese landen kunt u terecht met een Europese identiteitskaart. Voor andere landen heeft u een paspoort nodig en soms ook een visum en een inentingsbewijs. Het rijbewijs is geen formeel identiteitsbewijs en wordt als zodanig niet in het buitenland geaccepteerd.

Electronische reisdocumenten
Alle nieuwe paspoorten en identiteitskaarten worden voorzien van een chip. Deze chip bevat uw foto, waarvoor nieuwe eisen gelden, en uw persoonsgegevens. Meer informatie over paspoorten en identiteitsbewijzen vindt u op creditcard.nl

De Nederlandse identiteitskaart
De Nederlandse identiteitskaart heeft het formaat van een creditcard en kunt u aanvragen bij uw gemeente. U moet zich legitimeren met uw 'oude' identiteitskaart en/of paspoort, en één recente, goedgelijkende pasfoto (in kleur of zwart/wit) overleggen. De Nederlandse identiteitskaart is vijf jaar geldig. Als u een Nederlandse identiteitskaart aanvraagt, duurt het een aantal dagen voordat de kaart wordt uitgereikt. Deze wachttijd is nodig omdat de persoonsgegevens op een centrale plaats in Nederland worden aangebracht. Uw gemeente kan u informeren over het aantal dagen dat u moet wachten. Desgewenst kunt u gebruik maken van een spoedprocedure. De wachttijd is dan aanzienlijk korter, al moet u wel rekening houden met extra kosten.

Paspoort
Een paspoort heeft u nodig als u wilt reizen naar landen waar de Nederlandse identiteitskaart niet wordt geaccepteerd. Ook een paspoort kunt u bij uw gemeente aanvragen. U moet zich legitimeren met uw 'oude' paspoort en/of uw Nederlandse identiteitskaart, en twee identieke, recente en goedgelijkende pasfoto's (beide in kleur of zwart/wit) overleggen. Een paspoort is vijf jaar geldig. De prijs varieert per gemeente. Het is zinvol om uw paspoort tijdig aan te vragen. De periode van afhandeling verschilt per gemeente. U mag nooit zelf wijzigingen in uw paspoort aanbrengen. Tussentijds kunt u alleen uw lengte en uw woonplaats laten veranderen bij de gemeente.

Kinderen bijschrijven in paspoort
Vanaf 26 juni 2012 is het bijschrijven van uw kind in uw paspoort niet meer mogelijk. Alle kinderen moeten dan over een eigen reisdocument beschikken indien ze naar het buitenland reizen. De geldigheid van alle kinderbijschrijvingen en kinderstickers vervalt per deze datum.

Reisdocument kwijt
Bij verlies of diefstal van uw reisdocument kunt u een nieuw document aanvragen bij uw gemeente of, als u in het buitenland bent, bij de Nederlandse ambassade of het bevoegde Nederlandse consulaat. In het buitenland laat u een proces-verbaal door de politie opmaken of u vult op de ambassade of het consulaat een verklaring van vermissing in. De ambassade of het consulaat kan u een nooddocument (laissez passer of noodpaspoort) afgeven. Dit reisdocument is alleen geldig voor de verdere duur van de reis. Na terugkeer in Nederland dient eveneens een proces-verbaal van vermissing te worden opgemaakt door de Nederlandse politie. Gestolen of zoekgeraakte reisdocumenten worden landelijk geregistreerd en mogen na registratie nooit meer worden gebruikt, ook niet als zij worden teruggevonden (zie ook het hoofdstuk "Ambassades en consulaten").

Geldigheidsduur Paspoort
Sommige landen buiten de Europese Unie stellen aanvullende eisen aan de geldigheidsduur van uw paspoort op het moment dat u het land binnenkomt of bij vertrek. Het paspoort moet bijvoorbeeld bij binnenkomst nog minstens een aantal maanden geldig zijn. Vraag om informatie hierover bij uw reisbureau, de ambassade of het consulaat van het land van uw bestemming en de landen waar u doorheen reist.

Visum
Naast een geldig paspoort heeft u voor sommige landen ook een visum nodig: als u er wilt verblijven, maar ook als u alleen door dit land reist. Van de 195 landen in de wereld heeft u voor 56 een visum nodig met een Nederlands paspoort. Sommige landen stellen eisen aan de geldigheidsduur van het reisdocument alvorens een visum af te geven. Een visum vraagt u aan bij de ambassade of het consulaat van dat land in Nederland, maar steeds vaker kunt u het visum online aanvragen. Er zijn ook bepaalde landen, waar u een visum bij binnenkomst kunt verkrijgen door een formulier in te vullen en eventueel gelijktijdig een bedrag te betalen. De prijs voor een visum verschilt per land en soms ook per reisdoel. Zo kan de prijs voor een zakenvisum en een toeristenvisum uiteenlopen. Voor sommige landen is het visum gratis. Het is zinvol om een visum tijdig aan te vragen. De afhandeling kan soms enkele weken in beslag nemen. Meestal kunt u de aanvraag opsturen en krijgt u het visum toegestuurd. Als u via een reisbureau reist, regelt dit bureau mogelijk het visum voor u. Klik hier om te bepalen of u een visum nodig heeft voor het land dat u wilt bezoeken.

Internationaal bewijs van inenting (gele boekje)
In veel landen buiten de Europese Unie worden toeristen alleen toegelaten als zij tegen bepaalde tropische ziekten zijn ingeënt en dit ook kunnen aantonen. Vraag hierover informatie bij de gemeentelijke gezondheidsdienst (GGD), de plaatselijke apotheek of bij de ambassades en consulaten van betrokken landen. Zeker als u door verschillende landen wilt reizen, kan gebrek aan de juiste inentingen niet alleen ziektes tot gevolg hebben, maar ook veel oponthoud en zelfs een gedwongen verblijf in quarantaine veroorzaken. In het internationaal erkende gele boekje noteert de arts waartegen u bent ingeënt en hoe lang de inenting geldig is. De geldigheidsduur verschilt per inenting.

Geneesmiddelenpaspoort
Als u regelmatig medicijnen gebruikt, vraag dan uw apotheker of arts om een zogenaamd geneesmiddelenpaspoort. Dat is een lijst waarop de merknamen van uw medicijnen en de samenstelling van de producten worden genoteerd. Het geneesmiddelenpaspoort is handig om de douane ervan te overtuigen, dat u medicijnen voor eigen gebruik meeneemt en geen drugs. Ook kan het paspoort van nut zijn als u in het buitenland nieuwe medicijnen nodig heeft (zie ook de hoofdstukken "Gezondheidsrisico's" onder "Medicijnen voor eigen gebruik" en "In- en uitvoer" onder "Drugs en medicijnen").

Dierenpaspoort
Om besmettelijke ziekten te voorkomen, is de invoer van levende dieren over het algemeen verboden. Voor het invoeren van een huisdier in Nederland en in veel andere landen moet u kunnen aantonen dat uw dier is ingeënt tegen hondsdolheid. De dierenarts moet hiervoor een zogenaamd dierenpaspoort afgeven. Vraag het tijdig aan, uiterlijk tien dagen voor de aanvang van uw reis (zie ook hoofdstuk "In- en uitvoer" onder "Huisdieren").

Nuttige adressen

  • Postbus 51 Informatiedienst 0800-8051 (gratis), elke werkdag van 9.00 tot 21.00 uur.
  • Buitenlandse Zaken op internet: wijsopreis.nl
  • Informatie over paspoorten: rijksoverheid.nl
  • Infodesk reisdocumenten van het Agentschap BPR (Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties), tel 070-3622435; fax 070-3560066; e-mail: agentschap@bprbzk.nl (niet voor afwijkende eisen voor andere landen).
  • Stadhuis (afd. Burgerzaken) in uw gemeente.
  • GGD in uw gemeente.
  • Secretariaat Vereniging van Buitenlandse Verkeersbureaus 'Antor', Burg. Hogguerstraat 959, 1064 EE Amsterdam; tel 020-6672564 (bereikbaar tussen 10.00 en 18.00 uur); fax 020-6672734.
  • ANWB, tel 0800-0503 (voor veilige paspoortregistratie).Bron: www.wijsopreis.nl

Handige tips voor reisdocumenten

Vraag bij reisbureau naar de voorschriften over geldigheidsduur van het paspoort in te bezoeken landen, alsmede de noodzaak van een visum.

Let op!! Ook alle kinderen moeten over een eigen reisdocument beschikken indien ze naar het buitenland reizen.

  • Vraag bij uw reisorganisatie naar de voorschriften over geldigheidsduur van het paspoort in te bezoeken landen, alsmede de noodzaak van een visum. Doe dat ruim voor vertrek.
  • Ook op een nooddocument horen pasfoto's. Het kan nooit kwaad reserve pasfoto's en een kopie van uw reisdocument mee te nemen in geval u dit verliest of dat het wordt gestolen. De ambassade kan u dan sneller aan een vervangend reisdocument helpen.
  • Zorg dat de naam op uw tickets gelijk is aan die in uw reisdocument. Vooral getrouwde vrouwen moeten er alert op zijn dat zij steeds dezelfde naam gebruiken. Hun reisdocument staat altijd op de geslachtsnaam. Wel kunnen zij in het reisdocument op laten nemen 'echtgenote van...'
  • Het kan gebeuren dat uw bagage zoekraakt of gestolen wordt tijdens de reis. Draag waardepapieren en reisdocumenten altijd bij u en gescheiden van uw overige bagage.
  • Schrijf het nummer van uw reisdocument(en) op en bewaar dit afzonderlijk.
  • Laat eventueel het nummer van uw paspoort of identiteitskaart registreren in een beveiligd computersysteem. Vraag naar de mogelijkheden bij de ANWB of uw bankinstelling.
  • Het gele boekje bewijst dat u bent ingeënt. Neem het altijd mee op reis.
  • Als u regelmatig medicijnen gebruikt, vraag dan uw apotheker of arts om een zogenaamd geneesmiddelenpaspoort.

Reageer

Heeft u nog handige tips over reisdocumenten laat het ons dan weten: